Araç Lastikleri Hakkında Faydalı Bilgiler
Lastik Nedir
Lastik; kauçuk, kord bezi, çelik teller, çeşitli kimyasallar ve dolgu maddelerinden oluşan ve taşıtla yol arasında bağlantıyı sağlayan bir yüksek teknoloji ürünüdür.
Can güvenliğiniz açısından taşıtınızın en önemli parçası durumundaki lastiğinizin beş temel görevi vardır. Bunlar; taşıt yükünü taşımak, yolla taşıt arasındaki bağlantıyı sağlamak, motor ve fren gibi hareket kuvvetlerini yola aktarmak, taşıta yön vermek ve konfor sağlamaktır.
Yanaktaki yazı ve işaretlerin anlamları
205/55 R16 91V TL ContiPremiumContact2
205 Nominal kesit genişliği, mm.
55 Kesit yüksekliğinin kesit genişliğine oranı, Lastik yüksekliği, lastik genişliğinin %55'i kadar anlamına gelir
R Radyal lastik sembolü
16 Jant çapı, inç
91 Yük indeksi
V Hız indeksi
DOT CU NBA1B6 4910
DOT Amerikan Ulaştırma Bakanlığı standardı, (Department of Transportation)
4910 Üretim tarihini gösterir, 2010 yılı 49. hafta
Diğer İşaretler
TWI Sırt Aşınma Göstergesi, (Tread Wear Indicator), aşınmanın bu göstergeye gelmesi durumunda lastik değiştirilir.
M+S Çamur&Kar lastiği, (Mud&Snow)
E4 Uluslararası kurallara göre onaylandığını gösterir
Tubeless, TL İç lastiksiz kullanılır
Reinforced, Rf Takviyeli
Continental Üretici firma adı
ContiPremiumContact2 Lastiğin ticari adı, deseni
Made in Germany Üretildiği ülke
Lastik; kauçuk, kord bezi, çelik teller, çeşitli kimyasallar ve dolgu maddelerinden oluşan ve taşıtla yol arasında bağlantıyı sağlayan bir yüksek teknoloji ürünüdür.
Can güvenliğiniz açısından taşıtınızın en önemli parçası durumundaki lastiğinizin beş temel görevi vardır. Bunlar; taşıt yükünü taşımak, yolla taşıt arasındaki bağlantıyı sağlamak, motor ve fren gibi hareket kuvvetlerini yola aktarmak, taşıta yön vermek ve konfor sağlamaktır.
Yanaktaki yazı ve işaretlerin anlamları
205/55 R16 91V TL ContiPremiumContact2
205 Nominal kesit genişliği, mm.
55 Kesit yüksekliğinin kesit genişliğine oranı, Lastik yüksekliği, lastik genişliğinin %55'i kadar anlamına gelir
R Radyal lastik sembolü
16 Jant çapı, inç
91 Yük indeksi
V Hız indeksi
DOT CU NBA1B6 4910
DOT Amerikan Ulaştırma Bakanlığı standardı, (Department of Transportation)
4910 Üretim tarihini gösterir, 2010 yılı 49. hafta
Diğer İşaretler
TWI Sırt Aşınma Göstergesi, (Tread Wear Indicator), aşınmanın bu göstergeye gelmesi durumunda lastik değiştirilir.
M+S Çamur&Kar lastiği, (Mud&Snow)
E4 Uluslararası kurallara göre onaylandığını gösterir
Tubeless, TL İç lastiksiz kullanılır
Reinforced, Rf Takviyeli
Continental Üretici firma adı
ContiPremiumContact2 Lastiğin ticari adı, deseni
Made in Germany Üretildiği ülke
Lastiği Oluşturan Kısımlar 1) Astar 2) Gövde 3) Topuk 4) Topuk profili 5) Topuk takviyesi 6) Damak profili 7) Yanaklar 8) Çelik kuşak 9) Sonsuz sarımlı üst kuşak 10) Sırt |
Astar
Malzeme : Butil Kauçuğu Görevi : Hava sızdırmazlığını sağlayarak modern iç lastiksiz binek lastiğinde iç lastik görevi görür | |
Tekstil Gövde
Malzeme : Kauçuk kaplanmış polyester ya da rayon. Görevi : Hava basıncını muhafaza eder. | |
Topuk Teli
Malzeme : Kauçuk kaplı çelik tel demeti Görevi : Lastiğin janta sıkı oturmasını sağlamak | |
Topuk Profili, Apeks
Malzeme : Sentetik kauçuk Görevi : Doğrusal stabilite, direksiyon hassasiyeti ve konforu sağlamaktır. | |
Topuk Takviyesi
Malzeme : Kauçuk kaplı naylon ya da aramid Görevi : Doğrusal stabilite ve direksiyon hassasiyeti sağlamaktır. | |
Damak Profili
Malzeme : Sentetik Kauçuk Görevi : Lastikle jant arasında sızdırmazlığı sağlamak | |
Yanak Profili
Malzeme : Doğal kauçuk Görevi : Lastik gövdesini yanal darbe ve doğal etkilerden korumak | |
Çelik kuşak
Malzeme : Çelik kordlar Görevi : Doğrusal stabiliteyi ve lastiğin şeklini tutmasını sağlar, dönme direncini azaltır ve lastiğin ömrünü uzatır. | |
Sonsuz sarımlı üst kuşak
Malzeme : Kauçuk kaplı naylon Görevi : Lastiğe yüksek hız kabiliyeti kazandırdığı gibi üretim hassasiyetini de arttırır. | |
Sırt
Malzeme : Sentetik ve doğal kauçuk Görevi : Dişler : Her türlü yolda tutunmayı sağlar. Lastiğin aşınma direncini arttırıp, doğrusal olarak stabilite sağlar. Taban : Dönme direncini azaltır ve gövdeyi sarsıntılara karşı korur. Omuz : Sırttan yanağa optimum bir geçiş sağlar |
Lastik Üretimi
Lastik üretimi, bir kaç çeşit kauçuk seçimine paralel olarak, özel yağlar, karbon karası, pigmentler, antioksidantlar, silika ve istenen özellikleri elde etmek üzere diğer katkı maddelerinin seçimiyle başlar.
Lastiğin farklı kesimleri için farklı malzemeler kullanılır. Banbury karıştırıcısı denen makinede bu hammaddeler, lastiğin istenen kesiminde kullanılmak üzere karıştırılır ve sakız kıvamında homojenize lastik hammeddesi elde edilir. Bu malzeme daha sonra lastiğin farklı bölümlerinde kullanılmak üzere farklı işlemlere tabi tutulacakları makinelere gönderilir.
Hammaddenin hazırlanmasından sonra lastiğin imaline devam edilir. İlk önce lastiğe hava sızdırmazlığını veren ve iç lastiğin yerini tutan astar, daha sonra gövde katı ve topuk çemberi üzerine topuk profili yani apeks sarılır. Yanaklar ve sırt, daha önceden sarılmış çelik kuşaklar ve gövdenin üzerine sarılır. Bu aşamada ortaya çıkan lastiğe çiğ lastik denir.
Lastiğin imalinde son aşama pişirme aşamasıdır. Çiğ lastik bir kalıba yerleştirilir ve kalıba iyice oturması için içeriden şişirilir. Böylece sırttaki diş deseni ve yanaktaki yazıların oluşması sağlanır. Lastik burada 8 - 15 dakika arası yaklaşık 150oC de pişirilir.
Bu işlemden sonra her bir lastik kontrol edilip, çok çeşitli test işlemlerine tabi tutulduktan ve dikkatlice kalite kontrolü yapıldıktan sonra kullanıma sunulur.
Lastik üretimi, bir kaç çeşit kauçuk seçimine paralel olarak, özel yağlar, karbon karası, pigmentler, antioksidantlar, silika ve istenen özellikleri elde etmek üzere diğer katkı maddelerinin seçimiyle başlar.
Lastiğin farklı kesimleri için farklı malzemeler kullanılır. Banbury karıştırıcısı denen makinede bu hammaddeler, lastiğin istenen kesiminde kullanılmak üzere karıştırılır ve sakız kıvamında homojenize lastik hammeddesi elde edilir. Bu malzeme daha sonra lastiğin farklı bölümlerinde kullanılmak üzere farklı işlemlere tabi tutulacakları makinelere gönderilir.
Hammaddenin hazırlanmasından sonra lastiğin imaline devam edilir. İlk önce lastiğe hava sızdırmazlığını veren ve iç lastiğin yerini tutan astar, daha sonra gövde katı ve topuk çemberi üzerine topuk profili yani apeks sarılır. Yanaklar ve sırt, daha önceden sarılmış çelik kuşaklar ve gövdenin üzerine sarılır. Bu aşamada ortaya çıkan lastiğe çiğ lastik denir.
Lastiğin imalinde son aşama pişirme aşamasıdır. Çiğ lastik bir kalıba yerleştirilir ve kalıba iyice oturması için içeriden şişirilir. Böylece sırttaki diş deseni ve yanaktaki yazıların oluşması sağlanır. Lastik burada 8 - 15 dakika arası yaklaşık 150oC de pişirilir.
Bu işlemden sonra her bir lastik kontrol edilip, çok çeşitli test işlemlerine tabi tutulduktan ve dikkatlice kalite kontrolü yapıldıktan sonra kullanıma sunulur.
ALINTIDIR.